صدای پای حضرت می آید...
پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۲۰ ب.ظ
توجه!
بازدید کنندگان گرامی، ممکن است این متن، تماما صحیح یا از منابع معتبر نباشد. اما آنچه فعلا به دست رسیده است، این است که پیش رو دارید. به هر حال اگر جائی مخالف مطالعات یا یافته های شما است و در مورد آن یقین دارید، حتما اطلاع دهید تا مطلب بهبود یابد و مطلب غلطی نباشد...البته ممکمن است بزودی این مطلب تکامل بیشتری یافته و معتبر تر شود.
یا علی
در روایتی از امام علی:
نشانه های حتمی برای ظهور حضرت که در احادیث زیادی هم آمده است عبارت اند از این 5 مورد زیر (و نشانه های دیگر هم تقریبا تحقق یافته یا می یابند ) :
1.کشته شدن نفس زکیه
2.خروج سفیانی
3.خروج سید یمانی
4.صیحه آسمانی
و5.خسف البیداء ( همان فرو کشیدن سربازان سفیانی توسط زمین )
وبلاگ امام زمان (عج) قصد دارد به بررسی مختصری در مورد این پنج مورد بپردازد که در ادامه مطلب هریک را خواهید خواند. ( حتما به ادامه ی این مطلب مراجعه کرده و نظر خود را اعلام نمایید. باتشکر
***
نفس زکیه
از جمله علائم حتمی ظهور، کشته شدن نفس زکیه است، یعنى سیدى پاکدل که در مکه ى معظمه، بین رکن و مقام، بدون جرم و گناه به شهادت مى رسد.
از حضرت اباجعفر امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمود:
یکى از علامات، کشته شدن مردیست از دودمان رسول خدا صلى الله علیه وآله در میان رکن و مقام و نام او محمد بن الحسن (نفس زکیه) است.
و در خبرى است که فاصله ى میان کشته شدن او و ظهور فرج بیشتر از پانزده روز نخواهد بود. و در حدیثى آمده است که فاصله ى بین کشته شدن نفس زکیه، و خروج حضرت قائم علیه السلام پنج روز خواهد بود. و در حدیث دیگرى وارد شده که این نفس زکیه از اصحاب حضرت مهدى علیه السلام است که آن حضرت او را پیش از ظهور خود نزد مردم مکه مى فرستد تا بشارت ظهور حضرتش را به مردم بدهد و چون او اظهار ظهور حضرت را مى نماید، اهل مکه بر او یورش مى برند و او را به قتل مى رسانند ( یکی از دوستان گفت: هم اکنون تک تیر اندازانی در بالای ابراج البیت کنار کعبه هستند که به آنها گفته شده هر کس ادعا کرد مهدی (عج) است او را بزن!).
شهادت ممتاز و دلخراش نفس زکیه
در مورد شهادت این سید مظلوم، آنچه از روایات استفاده مى شود این است که: وى در میان ملت خود، مقام و منزلت والائى دارد: و شخصیتى است که در هنگام خروج سفیانى به مدینه مى رود و در آنجا مسلمانان را به اتحاد و ترقى اسلام و وحدت و یکپارچگى دعوت مى کند و چون لشکریان سفیانى به مدینه رسیدند، او از مدینه بسوى مکه رهسپار مى شود و در آنجا نداى وحدت سر مى دهد و صداى خود را به مردم دنیا مى رساند، و مظلومیت و حقانیت آل محمد صلى الله علیه وآله را به جهانیان اعلام مى نماید.
بر اثر همین تلاش پى گیر و اظهار حق، پس از مدت کمى بعد از انجام مراسم حج، در بیست و پنجم ماه ذیحجه، در برابر خانه خدا و حرم امن او، در روز روشن در جلو چشمان حیرت زده ى برخى از مردم مکه بطرزى فجیع کشته مى شود و سر او را مى برند، و تا آن موقع هیچ کس، و هیچ فردى در کنار خانه ى خدا به این صورت کشته نشده و نخواهد شد. و اینجاست که این علامت از دیگر علامت ها جدا و ممتاز شده است.
شهادت دو سید دیگر در حجاز
از جمله ى حوادث دردناکى که در حجاز روى مى دهد. این است که اندکى پیش از ظهور حضرت صاحب الامر علیه السلام سه سید در آنجا یه شهادت مى رسند.
اول سیدى است که در مدینه بوسیله ى یک عراقى و پیروان سفیانى کشته مى شود و او پسر عموى نفس زکیه مى باشد، و دومى همان نفس زکیه است، که در بیست و پنجم ماه ذیحجه به شهادت مى رسد و پانزده روز بعد که روز عاشوراء و دهم محرم است، حضرت قائم علیه السلام قیام مى کند و سومى سیدى است حسنى که البته او در روایت بنام خود و نام پدر، معرفى نشده است.
نفس زکیه چیست؟
در مورد شخصیت و نسب (نفس زکیه) که قبلا گفتیم حسینى است و نه حسنى در روایتى که خواهیم آورد حسینى بودن وى مشخص مى شود و اما اینکه چرا او را نفس زکیه گفته اند، اگر چه علت آن بر ما روشن نیست، ولى ظاهرا به سبب علم و تقوى و پرهیزکارى و خداجوئى اوست و چون در راه خدا و خدمت به خلق و روشن ساختن حق و حقیقت کشته مى شود، از این رو ائمه معصومین علیهم السلام او را به نفس زکیه ملقب ساخته اند.
2 روایت مربوط به نفس زکیه
1.در ضمن حدیثى که از رسول خدا صلى الله علیه وآله درباره ى نفس زکیه نقل شده چنین آمده است:
(ان المهدى علیه السلام لایخرج حتى تقتل النفس الزکیه، فاذا قتلت النفس الزکیه،غضب علیهم من فى السماء ومن فى الارض،فاتى الناس المهدى علیهالسلام فزفوه کما تزف العروس الى زوجها لیله عرسها)
حضرت مهدى علیه السلام قیام نخواهد کرد تا زمانى که نفس زکیه کشته شود. چون نفس زکیه کشته شد، آنچه در آسمانها و زمین است بر آن مردم یعنى (بنى امیه) خشم خواهد گرفت، و امام مهدى علیه السلام ظهور خواهد نمود، و مردم فوج فوج و دسته دسته با پاى خود همانگونه که در شب عروسى، عروس را با خوشحالى به خانه ى داماد مى برند، به سرعت به طرف او رو مى آورند.
2.در ضمن روایت مفصلى که (جابر جعفى) از امام باقر علیه السلام درباره ى اوضاع عمومى آخر الزمان نقل کرده چنین آمده است:
... اى جابر، اگر دیدن و شنیدن نشانه هائى که براى تو بر شمردم بر مردم دشوار باشد، پیمان پیامبر خدا و پرچم و اسلحه رسول خدا صلى الله علیه وآله و شهادت نفس زکیه که از فرزندان حسین علیه السلام است، همه دشواریها را برطرف مى کند، و دیگر مشکلى براى آنان نخواهد بود.
در این حدیث امام باقر علیه السلام نفس زکیه را از اولاد امام حسین علیه السلام دانسته و شهادت او را یکى از نشانه هاى بارز ظهور حضرت ولى عصر -عجل الله تعالى فرجه- قرار داده است، و البته ذکر نفس زکیه در اینجا بخاطر همان ممتاز بودن شهادت، و کشته شدن او به طور خاص است که وى را از دیگر علامتها جدا و ممتاز ساخته است...
منبع ( مطلب کامل در اینجا وجود دارد.)
***
خروج سفیانی
خروج سفیانی یکی از نشانههای حتمی ظهور منجی از دیدگاه شیعیان است. به باور ایشان سفیانی که دشمن سپاهیان حجت بن حسن (مهدی) است، بیشترین سهم را در نبردهای قبل از ظهور دارد و با تظاهر به دینداری، گروه زیادی از مسلمانان را فریب می دهد و قیاماش را از شام آغاز میکند و عراق و حجاز را پس از جنگهای متعددی تسخیر میکند و سرانجام بهدست حجت بن حسن (مهدی) کشته میشود.
حتمی بودن قیام سفیانی
امام جعفر صادق در روایتی در بحارالانوار دربارهٔ حتمی بودن قیام سفیانی میگوید:
" سفیانی از نشانههای حتمی ظهور است و خروج او از آغاز تا انجام پانزده ماه به طول میکشد... "
در روایتی از امام علی:
" بعد از خروج سفیانی به اندازه یک وضع حمل (معادل 99 ماه) بر او بشمارید. "
زمان آغاز قیام
بنابر روایت دیگری از امام جعفر صادق(ع)، قیام سفیانی در ماه رجب رخ خواهد داد...
قیام سفیانی
بنابر روایات متعدد آغاز حرکت سفیانی از وادی یابس است. اما بنابر روایتی در نسخه خطی ابن حماد بهنقل از محمد بن جعفر بن علی، آغاز حرکت سفیانی از روستایی به نام أندرا است. وی ۷ نفر همراه نیز دارد. بنابر روایات قیام او سه مرحله دارد:
تثبیت قدرت
پیکار در عراق
بازگشت به شام
تثبیت قدرت
سفیانی در ابتدا دست به یک شورش زده و پس از ۶ ماه جنگ مداوم بر ۵ منطقهٔ دمشق، اردن، حمص، فلسطین و قنسرین غلبه میکند، سپس بر تمامی منطقه شام به جز لبنان مسلط شده و بر آنجا فرمانروایی میکند.
پیکار در عراق
او بعد از سلطه بر تمامی منطقه به عراق و حجاز لشکرکشی میکند. هدف اصلی او برای ورود به عراق، مقابله با سپاه ایران است که میخواهند که برای فتح سوریه و قدس از راه عراق به آنجا بروند. سپس سپاه سفیانی وارد قرقیسیا میشود.
جنگ قرقیسیا
پس از ورود سفیانی به منطقهٔ قرقیسیا جنگی رخ میدهد که به جنگ قرقیسیا معروف است. قرقیسیا شهر کوچکی بوده در مدخل نهر بوخار در رود فرات که امروزه فقط خرابههای آن نزدیک شهر دیرالزور نزدیک مرز سوریه با عراق قرار دارد.
جنگ قرقیسیا در مرزهای سوریه، عراق و ترکیه به وقوع خواهد پیوست. دلیل اصلی این جنگ پیدا شدن گنجی در رود فرات است. این گنج به صورت کوهی از طلا و نقرهاست که از درون فرات بیرون کشیده میشود. همهٔ مردم برای دستیابی به آن گنج وارد این سرزمین شدهاند و به همین خاطر جنگ سختی رخ میدهد که به کشته شدن صدها هزار نفر میانجامد.
در روایات شیعی از این نبرد به نام سفرهٔ الهی یاد شده، چون در آن سفیانی به جنگ با أبقع و أصهب که دشمن مشترک سفیانی و شیعیان هستند، میپردازد که این امر باعث کشته شدن بسیاری از سپاهیان سفیانی میشود. در این جنگ سفیانی بر سپاهیان أبقع و أصهب پیروز میشود و هر دوی آنها را به قتل میرساند. در این جنگ صدهزار نفر کشته میشوند. سپس سفیانی هفتاد هزار نفر از سپاهیانش را به سوی کوفه اعزام میکند.
اشغال عراق
حاکم عراق در زمان حملهٔ سپاه سفیانی فردی به نام شیصبانی است. سپاه سفیانی متشکل از صد و سی هزار نفر، از سمت غرب به عراق وارد میشوند و به سپاهیان شیصبانی حمله کرده و تمامی سپاهیان او را از بین میبرند. سفیانی با سلطه بر عراق، کشتار بزرگی را ترتیب میدهد. سپاه سفیانی در شهرهای بغداد، الانبار، صرات، فاروق و روحا مستقر میشوند.
سپاه سفیانی در عراق با نیروی مقاوم خاصی روبهرو نمیگردد. تنها گروه اندکی به رهبری مردی عجم که از اهل کوفهاست با او به مقابله میپردازند ولی فرماندهٔ ارتش سفیانی او و نیروهایش را در منطقهای میان حیره و کوفه بقتل میرسانند.
تنها چند هفته بعد از سلطهٔ سفیانی، به او خبر میرسد که سپاهیان ایران برای پیوستن به سپاهیان مهدی شروع به حرکت به سمت عراق کرده اند. نیروهای سفیانی در برابر آنها عقب نشینی میکنند و با آنها درگیر نمیشوند. دلیل اصلی این عدم رویارویی این است که سفیانی میخواهد بعد از پیوستن نیروهای ایران و یمن به سپاه مهدی به آنها حمله کند و تمامی مخالفان را یک جا شکست بدهد.
***
فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین (خسف البیداء)
حاکم حجاز که نمیتواند با سپاه حجت بن حسن (مهدی) مقابله کند از سفیانی میخواهد تا به کمک او بیاید. سفیانی سپاه خود را دو قسمت کرده، نیمی را به شام و نیمی را به حجاز میفرستد. سپاهیان او در ابتدا شهر مدینه را اشغال میکند و تمامی شیعیان شهر را قتل عام میکند . دوازده هزار نفر از سپاهیان سفیانی سپس به سمت شهر مکه میروند. آنگاه سپاهیان سفیانی که برای فتح مکه و کعبه به آن سو رفتهاند در بیابان بیداء گرفتار حادثهای عجیب میشوند و همگی به جز دو یا سه نفر درون زمین فرو میروند.
***
بازگشت به شام
نبرد اهواز
نیروهای حجت بن حسن (مهدی) که به فرماندهی صالح ابن شعیب در منطقهٔ کوه سفید در حوالی شهر استخر مستقر شدهاند با بقایای سپاهیان سفیانی در عراق در جنگی که به نبرد اهواز معروف است میپردازند.
نبرد قدس
بعد از جنگ اهواز، سپاهیان ایران به همراه سپاهیان حجت بن حسن (مهدی) به سمت شام لشکرکشی میکنند و در مرج عذرا در ۳۰ کیلومتری شهر دمشق اردو میزنند. در این هنگام، سفیانی به ملاقات حجت بن حسن (مهدی) میرود و تسلیم میشود اما در ادامه تحت تأثیر نزدیکان و پشتیبانانش از تسلیم شدن منصرف میشود، از دمشق عقب نشینی کرده و به رمله در فلسطین میرود. صالح ابن شعیب همراه با سپاهیانش که در حدود یک میلیون نفر هستند پس از گذشت از شام به فلسطین میروند و جنگ عظیمی میان آنان و سپاهیان سفیانی و پشتیبانهای او در مناطق طبریه، صور، عکا و قدس در میگیرد که با شکست سفیانی به اتمام میرسد.
سرانجام قیام سفیانی
بعد از شکستهای متعدد سپاهیان سفیانی، در جنگهای اهواز و قدس و حادثهٔ فرو رفتن سپاهیانش در زمین، او به دست یکی از سپاهیان حجت بن حسن (مهدی) دستگیر میشود و در کنار دریاچهٔ طبریه در ناحیهٔ ورودی قدس کشته میشود.
منابع
***
سید یمانی
به عقیده شیعیان سید یمانی شخصیتی در آخرالزمان است. گفته شده که وی در نزدیکی ظهور از یمن برای یاری حجت بن حسن (مهدی) قیام میکند. همزمان با شورش سفیانی در شام، او هم در یمن قیام کرده و مردم را به عقیده شیعه به حق و حقیقت دعوت میکند. یمانی از فرزندان زید بن علی بن حسین است. سید یمانی به همراه سید خراسانی و سفیانی هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز پشت سرهم ظاهر خواهند شد و زمان خروج این سه تن به طور قطع شش ماه پیش از ظهور مهدی خواهد بود.
قیام خراسانی
قیام خراسانی اشاره به یکی از نشانه های ظهور مهدی از دیدگاه شیعیان دارد. بنا بر نوشته های نویسندگان و روحانیان شیعه مانند شیخ توسی و نعمانی، در آخرالزمان، فردی از جانب خراسان، برای یاری مهدی و جنگ با سفیانی قیام خواهد داد.
بنابر دیدگاه شیعه، پیش از ظهور مهدی، معترضی در میان پارسیان، ظاهر شده و رهبرى سیاسى مردم معترض را به عهده مى گیرد. شعیب بن صالح نیز رهبرى نظامى ایرانیان را برعهده میگیرد. به عقیده شیعه، او نقش بزرگی پیش از ظهور و قیام مهدی ایفاء مى کند. او جنگ را در خاورمیانه هدایت می کند. روایات شیعه، او را از نسل علی ابن ابی طالب (امام اول شیعیان) معرفی می کنند. روایاتی، او را داراى خالهایی برگونه راست توصیف کرده اند. اما روایاتى که در منابع حدیث درجه اول شیعه، مانند غیبت نعمانى و طوسى، در خصوص این شخص وارد شده است، احتمال دارد که ایشان را به یاور خراسانیان یا رهبر اهالى خراسان یا فرمانده لشکری از خراسان تفسیرکرد. یعنی، نسبت ایشان به خراسان، به این معنی نیست که حتماً، اهل استان خراسان باشد.
منبع بخش اول
منبع بخش دوم
***
صیحه آسمانی
صیحه آسمانی یکی از نشانههای حتمی ظهور منجی از دیدگاه شیعیان است. از لحاظ لغوی به معنای بانگ و فریاد آسمانیست. صدای بسیار بلندی است که همه مردم زمین آن را خواهند شنید. بنا بر روایات این نشانه در ماه رمضان سال ظهور رخ میدهد.
پدیدار شدن دستی در آسمان
در روایتی منسوب به علی بن ابیطالب درباره حوادث مرتبط با صیحه آسمانی آمده:
...آنگاه امور مردم هرگز اصلاح نمیشود، و هرگز نمیتوانند در اطراف یک محور گرد آیند، تا هنگامی که منادی از آسمان بانگ بر میآورد که به سوی فلانی بشتابید و از او دور نشوید، سپس کف دستی در آسمان ظاهر میشود، و به سوی او اشاره میکند.
همچنین در روایتی منسوب به محمد بن عبدالله آمده که دو شب گذشته از ماه رمضان نشانهای در آسمان ظاهر میشود.
ندای اول
قبل از ظهور در یک روز صدایی از آسمان برمی خیزد که خطاب به مردم، نام قائم را صدا میزند. این صدا که متعلق به جبرئیل است در اول روز میگوید که حق با آل علی و شیعیان اوست.
ندای دوم
در انتهای همان روز شیطان ندا میدهد، حق با سفیانی و پیروان اوست و برخی از ایمان خود باز می گردند...
منبع
ان شاء الله مفید و تأثیر گذار باشد...
۹۵/۱۰/۳۰